13 dingen die je nooit moet doen op een bedrijfsfeest
Wij van Beste Bands zijn dol op een bedrijfsfeest. Goed voor de bonding en je collega’s in een andere setting zien kan eh, verfrissend zijn. Maak plezier, ga los, maar wat je niet wilt is dat je na zo’n feest nog maandenlang het mikpunt bent van roddel en achterklap bij de koffieautomaat.
Soms moet je een beetje beschermd worden tegen jezelf. Daarom zijn wij er voor je. Maak plezier en geniet, maar doe de volgende dingen nooit (NOOIT) op een bedrijfsfeestje. En nouja, als er onverhoopt toch iets gebeurt waarvan je achteraf denkt ‘niet zo chic’ een schrale troost: als het zo’n bedrijfsfeest was, zullen je collega’s zich de volgende dag ook niet meer alles kraakhelder herinneren.
1. Het bedrijfsfeest overslaan
We beginnen maar meteen met het belangrijkste: feestjes sla je niet over. Nooit. Tenzij iemand of jijzelf op sterven ligt, maar verder moet je iedere gelegenheid tot dansen en drinken met beide handen aangrijpen. Doe het, als je niet zo’n fuifnummer bent, dan om je betrokkenheid te tonen. Je afwezigheid zal zeker opvallen – ook bij je leidinggevende.
2. Ga niet als eerste weg
Nogmaals – het is een ander verhaal wanneer er iemand op sterven ligt of je kat vastzit in de boom. Natuurlijk, er is altijd iemand die als eerste moet gaan, maar laat jij niet die persoon zijn. Om precies dezelfde reden als bovenstaande.
3. Vergeet niet een introducé voor te bereiden
Mag je een partner of vriend(in) meenemen? Hartstikke gezellig, maar je wil die persoon van tevoren wel even voorbereiden. Zijn bepaalde gespreksonderwerpen een no-go? Is er een dresscode? Onthoud: het gedrag van je introducé reflecteert rechtstreeks af op jou.
4. Kleed je niet ongepast
Trek vooral je feestpak uit de kast, maar bewaar die jurk met naveldiep decolleté voor een ander feestje. Het is een feestje, maar je outfit moet gepast zijn voor een bedrijfsfeest, niet voor de club. Wellicht overbodig te zeggen, maar als je normaal gesproken in pak werkt, is dit niet het moment op te dagen in een jeans met capuchontrui of je Hello Kitty-onesie.
5. Oog niet verveeld
Vooruit: niet iedereen is gezegend met gezellige collega’s. Zit je al de hele dag met die slaapverwekkende types te werken, moet je je ’s avonds ook nog eens met ze vermaken. Misschien kost het je meer energie, maar wat je ook doet: straal niet uit dat je veel liever ergens anders zou willen zijn. Ga niet in een hoek staan gapen met je armen over elkaar. Je weet nooit wie je ziet.
6. Wees niet anti-sociaal
Want dan kun je net zo goed niet gaan. Ook al heb je geen klik met collega’s of ben je net nieuw: parkeer jezelf niet in een hoekje met je ogen vastgelijmd aan je telefoon. Mingel met de mensen die je niet kent en niet kent. Zo’n feestje is de ultieme kans om collega’s beter te leren kennen.
7. Vergeet niet te eten
Een bedrijfsfeest is vaak na een werkdag en dan is de kans groot dat je ’s avonds laat niks anders hebt gegeten dan een bitterbal – maar ondertussen wel zes wijn in je mik hebt. Dat is natuurlijk vragen om problemen. Ook al ben je niet van plan veel te drinken – zorg ervoor dat je iets van een bodem hebt voor het geval dat ene wijntje of biertje gruwelijk verkeerd valt.
8. Word niet dronken
Doe rustig aan met de drank. Spreek van tevoren met jezelf af hoeveel je drinkt of neem kleine nipjes van je drankje. Een borrel moet kunnen en zorgt ervoor dat iedereen een beetje uit de werkmodus komt, maar ken je grenzen en hou je daaraan. Na een drankje teveel voel je misschien opeens wel de moed je leidinggevende de waarheid te vertellen en de kans dat dat goed afloopt is o,1%.
9. Roddel niet over collega’s
Roddelen is een bindmiddel, maar het is vooral niet chic. Vooral niet als het over collega’s gaat. Blijf positief, klaag niet en praat anderen niet naar beneden.
10. Flirt niet
Of nouja, een mini-flirtje kan misschien nog net, maar ga niet schaamteloos je geheime kantoorcrush versieren. Voorál niet ten overstaan van al jullie collega’s.
11. Zaag niet door over werk
Een bedrijfsfeest is de gelegenheid om het een keer niét over werk te hebben. Bewaar die updates over je project lekker voor maandagochtend, want daar zit niemand op te wachten.
12. Plaats geen foto’s die je in problemen kunnen brengen
Het is hilarisch, je baas die shots drinkt uit de navel van de receptionist, maar grote kans dat hij het minder hilarisch vindt als hij zichzelf de volgende dag terugziet op jouw timeline. Een gezellig kiekje is alleen maar leuk, maar alles wat ook maar een beetje neigt naar negatief kun je echt beter achterwege laten.
13. Maak jezelf niet belachelijk
Een wet T-shirt contest is al lichtelijk ordinair op Ibiza, laat staan in een kantine op de Zuid-As. Wulps tegen je collega schuren terwijl je ‘Santa baby’ voor hem karaoke’t is ook een afrader.